Waarom moeten wij zoveel van onze klanten weten?

Financiële instellingen staan onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en moeten voldoen aan alle eisen van de ‘Wet Financieel Toezicht’ (Wft). Het doel hiervan is om de consument te beschermen als het om, veelal, complexe financiële producten gaat. De AFM schrijft daarom voor, dat financiële instellingen zich aan bepaalde richtlijnen moeten houden. Deze richtlijnen zijn uitgebreider dan de wet & regelgeving op dit gebied.

Wet Financieel Toezicht

De Rijksoverheid vindt dat de consument beschermt dient te worden, als zij hun geld toevertrouwen aan de financiële instellingen. De manier van toezicht is daarom wettelijk geregeld, in de Wet op het financieel toezicht (Wft). De Nederlandsche bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) voeren het toezicht uit.

Dit Rijksoverheid wil hiermee het volgende bereiken:

  • een evenwichtig financieel systeem, door stabiele en gezonde financiële instellingen
  • een efficiënt werkende financiële markt
  • bescherming voor de consument tegen faillissement van financiële instelling
  • bescherming voor de consument tegen ontoelaatbaar gedrag

Wft opleidingen

Ook wij werken mee aan een gezonde financiële sector, door bijvoorbeeld een minimum eis te stellen aan het opleidingsniveau van ons personeel. Zo moet elk personeelslid de cursus Wft basis volgen en voor adviseurs is ook de Wft vermogen (of vergelijkbaar) een vereiste. Dit betekend dat u altijd te maken heeft met goed opgeleid personeel, waarmee de kans op ‘ontoelaatbaar gedrag’ wordt geminimaliseerd. Men heeft namelijk kennis van zaken op het gebied waarvoor dit nodig is.

Klantonderzoek

Om mee te helpen aan een evenwichtig financieel systeem is het nodig om, bij het openen van een rekening, mee te werken aan een klantonderzoek. Dit onderzoek heeft als doel om de frauduleuze vermogens niet toe te laten tot het bankensysteem. Vanuit onze documentatie moet dus blijken dat het vermogen op een eerlijke manier is ‘verdiend’, dus niet afkomstig uit:

  • Fraude
  • Wapenhandel
  • Drugshandel
  • Ander niet toelaatbare handel

Om dit te kunnen vaststellen zullen wij een aantal vragen stellen over bijvoorbeeld de herkomst van uw vermogen, zoals:

  • wat is de herkomst van het vermogen, dit kan som heel ver terug gaan. Het aangeven dat het uit een erfenis komt is niet afdoende, wij moeten ook weten wat de herkomst is van het geërfd vermogen?
  • past het vermogen bij uw levensgeschiedenis (leeftijd, inkomen, erfenissen, loterij ontvangsten, beleggingen etc)?

Customer Due Dilligence (CDD)

U heeft hier vast wel eens van gehoord, beter bekend als het: ‘ken uw klant principe’.  Vermogensbeheer Friesland begint met het maken van een financiële scan, na het opvragen van uw gegevens via de overheidssystemen. Pas als we het volledig financiële plaatje in kaart hebben gebracht kunnen we vaststellen of uw vermogen inderdaad vermogen is wat geschikt is om mee te beleggen. Kort gezegd: u heeft dit deel van uw vermogen op korte termijn niet nodig. Afhankelijk van uw doelstellingen kunnen we een risicoprofiel voor u vaststellen, die past bij uw financiële situatie maar ook bij uw risico houding. We kijken of uw vermogen past bij uw levenshistorie en uw levenswijze. Nadat dit alles is vastgesteld, ondertekend en vastgelegd in de systemen van Vermogensbeheer Friesland kunnen de rekening van de cliënt openen bij de depotbank. Vermogensbeheer Friesland levert alle gegevens aan bij de bank en daarna begint het proces bij de bank opnieuw. Het kan dus zijn dat ‘de banken’ nog aanvullende vragen hebben, deze zullen wij beantwoorden en indien wij dit niet kunnen zullen we u deze voorleggen. Zodra ook de bank een akkoord heeft gegeven wordt de rekening geopend, kan er geld worden gestort en zullen wij uw geld gaan beleggen conform het juiste risicoprofiel en dus passend bij u en uw persoonlijke situatie.

Conclusie

Wij begrijpen dat het niet prettig is om zoveel gegevens te overleggen, het vraagt om vertrouwen en geduld. Besef dat het een eis is van de AFM met als uiteindelijke doel: “De bescherming van u, de consument”.

Uiteraard gaan we zeer vertrouwelijk om met alle informatie die wordt ontvangen en realiseer je dat we op deze manier meewerken aan een gezonde financiële sector.